Czy musisz umieć występować publicznie?

Czy muszę umieć występować publicznie?

Wystąpienia publiczne kojarzą nam się z panem występującym pod krawatem na oświetlonej scenie. Pan jest wirtuozem słowa, wie, jak mówić by być słuchanym, świetnie gestykuluje. Oczywiście każdy, przy odpowiednim treningu może takim panem zostać. Tylko czy każdy tego potrzebuje?

Znam wielu świetnych specjalistów od marketingu, pozyskiwania funduszy, blogerów i prezesów dużych firm. Są ekspertami w tym, co robią, bo skupiają się na rozwoju w dziedzinie, którą się zajmują. Owszem, będąc na scenie wypowiadają się bardzo dobrze, ale większości z nich nie nazwałbym wirtuozami prezentacji. Są w tym po prostu dobrzy. Dlaczego? Bo mają wiele okazji do pokazywania się na scenie i wypowiadania przed publicznością. Jednym słowem: trenują.

Nikt nigdy nie narzeka, że ci specjaliści źle gestykulują, nie modulują głosu, cofają się na scenie, gdy dostaną niewygodne pytanie. Oni nie muszą być mistrzami wystąpień publicznych. Oni mają się znać na swojej dziedzinie i przedstawić ją w zjadliwy sposób, najlepiej z użyciem typowych dla siebie powiedzonek, które każdy kojarzy czy to ze stron, blogów, czy z wcześniejszych konferencji. Oni są ekspertami w swojej dziedzinie, a umiejętność prezentacji jest dla nich czymś dodatkowym. Słuchacze cenią ich za wiedzę ekspercką, a dobre prowadzenie prezentacji jest czymś, co pozwala im na swojej wiedzy zarabiać.

Podobnie będzie w Twoim przypadku. Nie musisz być wirtuozem prezentacji jeśli nie wiążesz z tym swojej przyszłości i nie jestem zainteresowany zarabianiem poprzez uczenie innych. Jeśli prowadzisz agencję marketingową musisz być wirtuozem marketingu. Jeśli jesteś prawnikiem, pracownikiem biurowym, stolarzem – to w tym powinieneś dążyć do doskonałości, a prezentacje powinny być dla Ciebie umiejętnością dodatkową, którą rozwiniesz do pewnego stopnia.

Oczywiście są zawody, od których wymaga się słownej wirtuozerii. Sprzedawcy, przedstawiciele handlowi, managerowie i wielu innych powinno dążyć do tego, by osiągnąć jak najwyższy poziom, jeśli chodzi o prezentowanie treści. To kwestia nie tylko wymagań, ale i skuteczności. Dobry sprzedawca musi wiedzieć, co powiedzieć, by sprzedać. Dobry lider musi potrafić nakłonić zespół do działania.

Zastanów się nad tym, jak często wykorzystujesz umiejętność publicznego przemawiania. Jeśli jest Ci ona potrzebna po to, by dobrze zaprezentować się na rozmowie kwalifikacyjnej, to opanuj ją w stopniu pozwalającym Ci na swobodną wypowiedź. Jeśli pracujesz z prezentacjami każdego dnia, to skup się na jej rozwoju i częstym treningu.

Więcej na ten temat przeczytasz we wpisie: Kogo i dlaczego lubimy słuchać?