Dlaczego warto mieć referencje?

Prezentacje w biznesie - https://prezentacjewbiznesie.pl Dlaczego warto mieć referencje?

Michał Szafrański z bloga Jak Oszczędzać pieniądze podczas konferencji InfoShare w 2015 roku mówił, że walutą przyszłości jest zaufanie. Warto więc zadbać o to, by inni świadczyli o tym, że warto z nami pracować.

Szukając prezentu, wybierając restaurację czy usługę bardzo często kierujemy się opiniami innych ludzi. Im lepiej ich znamy (i bardziej lubimy), tym chętniej będziemy zwracać uwagę na to, co oni polecają, jakie produkty wybierają, gdzie jedzą, od kogo się uczą.

Ale słuchamy nie tylko tych, których znamy – doskonale zdają sobie z tego sprawę firmy produkujące suplementy diety. Widząc na ekranie telewizora aktora przebranego za lekarza jesteśmy w stanie mu zaufać tylko dlatego, że facet nosi kitel.

Ufamy również sportowcom, osobom znanym z telewizji, naszym idolom, czy po prostu ludziom dobrze ubranym, np. w garnitury. Chętniej też postępujemy w taki sposób, w jaki postępują takie osoby i chętniej im pomagamy, co udowodniło popularne video, zamieszczone w YouTube w 2015 roku:

Jak widzisz, wygląd może być (a nawet jest) referencją – świadczy o Twoim statusie społecznym i – czy Ci się to podoba, czy nie – łatwiej zaufać komuś, kto jest świetnie ubrany i piastuje wysokie stanowisko.

Referencje są narzędziami wykorzystywanymi praktycznie w każdej branży. Graficy, webdesignerzy, projektanci, fotografowie jako referencje wykorzystują swoje portfolio zaprezentowane na stronie internetowej. Marketingowcy mogą pochwalić się liczbami i wynikami, które osiągają w kampaniach i w social mediach. Ale mimo wszystko większość specjalistów nie rezygnuje w swojej pracy z poleceń słownych, bo nic nie świadczy o Twojej pracy tak mocno, jak rekomendacja od innej osoby. Im bardziej rozpoznawalna ta osoba, tym lepiej oceniany będzie Twój projekt, firma, czy po prostu Ty.

Firmy i ludzie dbający o swój wizerunek wiedzą o tym, dlatego wykorzystują referencje, które wpływają na to, jak postrzegają nas inni. Jeszcze niedawno takimi najprostszymi referencjami były wpisy, których ludzie szukali na forach internetowych. Potem przyszedł czas Lubię To klikanego na fanpage’u marki. Ale wzrost liczby stron, możliwości zakupu fanów i coraz bardziej bezmyślne klikanie kciuka spowodowały, że liczba lajków nie na długo stała się głównym miernikiem poziomu zaufania.


Wskazówka:

Linkedin daje możliwość pozyskiwania referencji od swoich kontaktów. Jeśli zależy Ci na opiniach w tym serwisie, masz możliwość proszenia znajomych o wystawienie oceny Twoich umiejętności.


W zależności od tego, jaki prowadzisz biznes, w inny sposób będziesz walczył o referencje. Dla restauracji najważniejsze będą opinie klientów zamieszczane czy to na Facebooku, czy na innych serwisach internetowych, np. na  TripAdvisorze. Dla lekarzy będą to witryny typu Znany Lekarz, a dla trenerów biznesu opinie firm, które szkolili i rezultaty ich działań.

Zasada z referencjami jest jednak prosta: im bardziej znana osoba lub marka Cię poleca, tym bardziej wartościowe są referencje. Warto więc zabiegać o takie opinie i chwalić się nimi.

Jeśli jednak nie masz dostępu do autorytetów lub nie mogą one poświadczyć Twoich umiejętności warto o to poprosić nawet osoby znajome. Zbierając referencje zadbaj o ich formę. Anonimowe lub podpisane jedynie imieniem wpisy nie są tak wartościowe jak te, których autora określa imię i nazwisko, zdjęcie, nazwa firmy i stanowisko, które pełni.

Dobrym pomysłem jest usiąść i zastanowić się, jaką formę powinny mieć Twoje referencje i gdzie powinny się one znajdować. W zależności od typu Twojego biznesu możesz wykorzystać różne możliwości. Pamiętaj jednak, że ani zdjęcia, ani wyniki nie mówią tak głośno, jak mówią inni ludzie.

Więcej o tym, jak zdobyć referencje przeczytasz na moim drugim blogu: Ja mówię TO, w TYM ARTYKULE.

Prezentacje w biznesie - https://prezentacjewbiznesie.pl Dlaczego warto mieć referencje?