Dlaczego ludzie Cię nie słuchają i co z tym zrobić?

Dlaczego ludzie Cię nie słuchają i co z tym zrobić - Prezentacje w Biznesie https://prezentacjewbiznesie.pl

Nawet najciekawsze sztuczki i pomoce wizualne nie zawsze są pewnikiem tego, że ludzie będą Cię słuchać, a z prezentacji wyjdą zadowoleni. Dlaczego ludzie mogą przysypiać na Twoim wystąpieniu?

Powody, dla których słuchacze nie śledzą Twojej prezentacji można wrzucić do worka z etykietą: brak przygotowania. Rozwiążmy jednak ten worek i zobaczmy, co się w nim znajduje. Dlaczego ludzie Cię nie słuchają i mogą mieć problem z odbiorem Twojej prezentacji?

To, co mówisz nie jest im potrzebne

Zadbaj o to, by to co mówisz było wartościowe dla Twoich słuchaczy – związane z tym, czym się zajmują. Wtedy przyciągniesz ich uwagę.

Gdy jeszcze pracowałem na Targach Poznańskich odwiedziliśmy z zespołem konferencję florystyczną, na której byli nasi klienci i potencjalni klienci. Słuchałem kolejnych prezentacji, a głowa opadała mi raz po raz. Nowości ogrodnicze, trendy w branży, rodzaje podłoża – tematy, o których dyskutowali floryści były mi potrzebne w minimalnym stopniu. Wyłapałem więc kilka najważniejszych myśli i nudziłem się jak mops. Na szczęście dla mówiących byłem wyjątkiem, większość osób śledziła treści.

Rozwiązanie: Przygotowując prezentację dostosuj treści, do publiczności i wydarzenia. Używając przykładów i zagadnień bliskich słuchaczom zdobędziesz ich zainteresowanie. Najgorszym, co możesz zrobić, to zanudzać publiczność definicjami, które są interesujące dla Ciebie. Skup się na tym, czego potrzebują ludzie.

 

To, co mówisz jest im znane

Często zdarzy się, że mówiąc do zróżnicowanej grupy znajdziesz na sali kilku ekspertów, które znają już tematy, o których opowiadasz. To normalne i nie musisz się tym przejmować. Gorzej, jeśli teorie podawane przez Ciebie będą tak oczywiste i znane, że większość słuchaczy będzie z nimi zaznajomiona. Jeśli ktoś już słyszał prezentację lub doskonale zna definicje, które omawiasz, to o wiele łatwiej będzie mu się wyłączyć.

Rozwiązanie: Podając przykłady i mówiąc o swoich doświadczeniach jesteś w stanie zaciekawić nawet osoby, które znają teorię. Dlatego opowiadaj historie i omawiaj case studies. Staraj się aktualizować swoje wystąpienia. Dzięki temu nawet jeśli na sali będzie osoba, która już słyszała Twoją prezentację, znajdzie w niej coś wartościowego.

 

To, co mówisz jest niejasne

Język i przykłady powinny być dostosowane do publiczności. Im częściej będziesz używał żargonu branżowego lub budował zdania, które są trudne do zrozumienia dla danej grupy (np. ze względu na szyk czy wtrącenia z języka obcego), tym częściej będzie się ona wyłączała, a z prezentacji nie zapamięta wiele.

Tak było na przykład w moim przypadku na zajęciach z rachunkowości. Wykładowca podawał rozwiązanie zadania omawiając szybko poszczególne jego części. Jeśli nie do końca znałem sposób rozwiązania pierwszej z nich, to analizowałem to, co zostało powiedziane i wyłączałem się z dalszego słuchania.

Rozwiązanie: Mów w sposób jasny, skracaj zdania, nie buduj zdań złożonych. Nie używaj skomplikowanego języka, bądź zrozumiały. Jeśli omawiasz skomplikowaną część, możesz to zaznaczyć, a gdy widzisz zakłopotanie na twarzach odbiorców zapytaj, kto z nich rozumie rozwiązanie.

Nie pytaj Czy to jest jasne? ani Kto tego nie rozumie?. Pierwsze pytanie trafi w próżnię, w przypadku drugiego nie każdy będzie chciał przyznać się do swojej słabości. To efekt lat spędzonych w szkole.

 

To, co mówisz jest nieprzyjazne: nudne i chaotyczne

Nawet najciekawsze treści podane w sposób niezorganizowany lub wyburczane pod nosem, bez nawiązania kontaktu wzrokowego, nie wywołają pozytywnych reakcji. W pierwszym przypadku nikt nie będzie wiedział, o co chodzi, w drugim nikt nie będzie się tym interesował.

Rozwiązanie: Zadbaj o jakość przekazu. Przygotuj plan, zastanów się, jak urozmaicić prezentację werbalnie (wspomniane wyżej historie, przykłady) i za pomocą mowy ciała.

 

To, co mówisz jest za długie

Rozwlekanie historii wcale nie jest dobrym rozwiązaniem. Lepiej powiedzieć coś krótko i konkretnie, szczególnie jeśli prezentujesz treści podczas spotkania biznesowego.

Rozwiązanie: Staraj się mówić konkretnie – nie powtarzać informacji, nie uciekać w długie dygresje – one są interesujące na krótką metę, później zaczynają denerwować. Jeśli masz dużo czasu na prezentację przygotuj więcej konkretnych treści.

Podsumowując:

Dlaczego ludzie Cię nie słuchają i co z tym zrobić? Prezentacje w Biznesie

Aby utrzymać uwagę publiczności staraj się unikać powyższych sposobów mówienia. Aby słuchacze byli przez cały czas podłączeni do prądu możesz zastosować kilka prostych rozwiązań, o których PRZECZYTASZ ZA TYDZIEŃ.