Niezawodne sposoby na utrzymanie uwagi słuchaczy

Niezawodne sposoby na utrzymanie uwagi słuchaczy - Prezentacje w Biznesie https://prezentacjewbiznesie.pl

Gdy zaczynasz mówić wszyscy Cię słuchają. Jesteś czymś, a raczej kimś, nowym, ocenie podlega Twój wygląd i treści, które prezentujesz. Wzbudzasz zainteresowanie. Twoim zadaniem jest je utrzymać.

To o czym zapomina prawie każdy, kto musi przeprowadzić prezentacje to fakt, że:

NA POCZĄTKU PREZENTACJI PUBLICZNOŚĆ ZAWSZE JEST TOBĄ ZAINTERESOWANA I POZYTYWNIE DO CIEBIE NASTAWIONA.

Twoim zadaniem jest utrzymanie skupienia i zainteresowania słuchaczy. To utrzymanie nie jest najłatwiejsze, bo publiczność, która nie jest zabawiana, traci uwagę. Szczególnie jeśli mówiący mówi monotonnie, przeskakuje ze slajdu na slajd i wskazuje najważniejsze treści laserowym wskaźnikiem.

A zestaw technik wspierających utrzymanie uwagi słuchaczy jest taki sam dla wszystkich prezentacji. Poniżej znajdziesz 5 sposobów, dzięki którym publiczność pozostanie skupiona podczas Twojego wystąpienia.

Tajemnicza historia z życia wzięta

Wszyscy lubią przykłady (o tym poniżej), wszyscy lubią historie. A jeśli są one tajemnicze i niedostępne dla przeciętnego Kowalskiego, jeśli dzielisz się tymi historiami właśnie z tą wyjątkową grupą słuchaczy, to efekt pobudzenia będzie jeszcze lepszy. Dlatego warto mieć w zanadrzu taką opowieść i zacząć ją słowami: Zdradzę Wam Państwu sekret / Powiem coś Państwu w tajemnicy / Zwykle o tym nie mówię, ale powiem Państwu / …

Publiczność, niczym stereotypowa starsza babcia w oknie, zacznie słuchać i zapamiętywać.

Wchodzenie w role

Opowiadając historię możesz dodać jej dynamizmu, jeśli będziesz w niej opowiadał krótkimi zdaniami, a zamiast mówić, co powiedzieli jej uczestnicy po prostu wejdziesz w ich role. Trochę jak aktor.

Jeśli prezentujesz rozmowę dwóch osób to zmień lekko swój głos wchodząc w jedną z ról i zmieniaj miejsce, w którym stoisz oraz stronę, w którą pochylasz swoje ciało. Szczególnie warto zastosować taką grę, gdy próbujesz rozbawić publiczność. Dzięki temu efekt będzie jeszcze lepszy.

Rysowanie

PowerPoint może zostać zastąpiony flipchartem i markerem albo tablicą i kredą. Pisząc, a przede wszystkim szkicując to, o czym mówisz podkreślisz, że to ważne. O ile w tym samym czasie nie staniesz plecami do publiczności i nie zaczniesz rozmawiać z tablicą, to gwarantuję, że publiczność z uwagą będzie śledziła pociągnięcia Twojego flamastra.

Podaj konkretne case’y

Ludzie uwielbiają uczyć się na przykładach. Podawanie jedynie teorii, nawet najciekawszej, nie zaangażuje uczestników tak, jak zrobi to dobry przykład. Opowiadając o konkretnym, np. znanym z mediów, przypadku uzyskasz świetny efekt, bo każdy będzie chciał poznać opinię eksperta, porównać ją ze swoimi przemyśleniami lub dowiedzieć się co to za sprawa, która wzbudziła takie poruszenie innych zgromadzonych.

Współpracuj z publicznością

Prezentując przykład możesz zapytać publiczność, czy ktoś słyszał coś na ten temat. W zależności od tematyki i celu prezentacji możesz bardziej lub mniej żonglować z publicznością. Zadać pytanie, prosić o podniesienie ręki, wyciągnąć kogoś na środek. To dodaje dynamiki i różnorodności prezentacji, a co za tym idzie, pozwala utrzymać skupienie.

Stosując powyższe techniki warto pamiętać o jednym: zachować umiar. Jeśli Wasza prezentacja zamyka się w 15 minutach, a Wy ją przeładujecie różnego rodzaju zachowaniami to słuchacze odniosą wrażenie, że jest chaotycznie.

A to wcale nie jest dobre, gdy dzieje się za dużo.